Stan błogosławiony i niebłogosławiony – o szczęściu kobiety ciężarnej.

Kategorie co mówi psycholog

Poziom zadowolenia z życia podczas ciąży może być różny u różnych kobiet. Podczas „błogosławionych” 9 miesięcy kobieta doświadcza szeregu zmian psychologicznych, fizjologicznych i endokrynnych, co stanowi dla jej organizmu ogromne wyzwanie. Oto rodzi się pytanie – czy ciąża, to rzeczywiście błogosławieństwo?

Badania Kanadys, Rogowskiej, Lewickiej i Wiktora (2015) wykazały, że około 71% ciężarnych odczuwało przeciętną satysfakcję z życia, 14% wysoką i prawie tyle samo niską. Jest to wynik niesatysfakcjonujący, zważywszy, że oczekiwanie na dziecko kojarzy się osobom postronnym raczej z radosnymi doświadczeniami. Nie jest tajemnicą, że dla prawidłowego rozwoju nienarodzonego dziecka bardzo ważny jest dobry stan psychiczny przyszłej mamy.

Poniżej przedstawiam 4 „zjadacze szczęścia”, które mogą odbierać Waszą radość z cieszenia się ciążą:

1.) Przebiegły umysł – jako gatunek ludzki musieliśmy nabyć zdolność rozpoznawania zagrożeń, aby móc unikać niepożądanych zdarzeń, takich jak atak drapieżników, zimno lub powódź. Dziś żyjemy w czasach o wiele bardziej bezpiecznych, ale nasz przebiegły umysł nadal przewiduje nadejście rychłej katastrofy. Tak jesteśmy skonstruowani, że często zamiast cieszyć się chwilą, skupiamy się na analizowaniu tego, co w naszym życiu jest nie tak.

A czy dzidziuś na pewno jest zdrowy? A jak pomieścić wszystkie akcesoria dziecięce w tak małym mieszkaniu? Dlaczego ta sąsiadka nad nami ciągle robi hałas?

2.) Dolegliwości zdrowotne – według szacunków Światowej Organizacja Zdrowia każdego roku ponad 20 milionów kobiet doświadcza problemów zdrowotnych związanych z ciążą. Należą do nich objawy mniej lub bardziej uciążliwe, które nie są przedmiotem niniejszego artykułu. Jeśli za jakiś czas ma przyjść na świat twoje pierwsze dziecko jesteś w stosunkowo komfortowej sytuacji, ponieważ masz czas, żeby zająć się sobą.

Po porodzie będzie Ci już bardzo trudno wypocząć podczas przeziębienia, czy wyrwać się do dentysty z bolącym zębem. Jak próbuję się troszeczkę odseparować od dzidziusia podczas grypy, żeby go nie zarazić, to kończy się to tak:

Potrzebny jest czyiś uśmiech, aby samemu też się uśmiechnąć.

Pola Gojawiczyńska

3.) Samotność – system wystawiania zwolnień kobietom ciężarnym w Polsce jest pełen wad. Kobieta albo pracuje na pełen etat, albo nie pracuje wcale. Przebywając w domu przez wiele miesięcy, często w pozycji leżącej i nierzadko również w szpitalu, może doświadczać osamotnienia.

Świat dookoła biegnie, wszyscy pracują i są zajęci, a kobieta zostaje sama ze swoimi lękami i negatywnymi myślami. Często nie może albo nie ma ochoty wychodzić z domu. Wpływ samotności na zdrowie psychiczne jest tak negatywny, że w Wielkiej Brytanii zdecydowano się powołać Ministra ds. Samotności, który ma zapobiegać samotności w społeczeństwie.

Miej czas na uśmiech – to muzyka duszy.

Matka Teresa z Kalkuty

4.) Hormony – huśtawka nastrojów to jeden z efektów ubocznych burzy hormonów rozpoczynającej się już w momencie zapłodnienia. Hormony mają pozytywny wpływ na rozwój płodu i przygotowanie kobiety do porodu. Jednak ich skutkiem ubocznym są tzw. humory, czyli niestabilność emocjonalna.

Kiedy ktoś Ci mówi „Masz takie wspaniałe życie a ty ciągle jesteś nieszczęśliwa”, nie przejmuj się tym i miej na uwadze, że twoimi nastrojami mogą rządzić hormony. Rozmawiaj też na ten temat z bliskimi, uprzedź ich, po chwilach kryzysu wyjaśnij – niech wiedzą, że nie zawsze jesteś sobą. Po to jest też szkoła rodzenia i zajęcia dla Ojców – tam tłumaczymy tego typu kwestie.

Jaka jest recepta na to wszystko?

Spędzaj maksymalnie dużo czasu ludźmi, którzy sprawiają, że się śmiejesz i z rzeczami przynoszącymi ci przyjemność i zabawę. Kulka lodów w ulubionej włoskiej lodziarni, zakupy z najlepszą przyjaciółką, joga w oświetlonym słońcem salonie, spacer po lesie – nie potrzebujesz zbyt wiele by czuć się wspaniale i przeżywać cudowne momenty.

W zgiełku codziennego życia niestety często zapominamy o praktykowaniu radości. Możesz temu zapobiec, regularnie włączając do swojej codzienności małe „wysepki przyjemności”. Staraj się dostrzegać szczęście w małych rzeczach. Możesz każdego dnia napisać wieczorem trzy do pięciu rzeczy za które jesteś wdzięczny tego dnia. Zbieraj te notatki w pięknym pojemniku i wyciągaj w gorszych chwilach.

Mówią o mnie w mieście, że jestem koneserem życia, a Ty? 😉


Bibliografia:

  • Hayes, S., Smith, S., (2016). W pułapce myśli. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Kanadys,
  • K., Rogowska, J., Lewicka, M., Wiktor, H., (2015) Satysfakcja z życia kobiet ciężarnych
  • https://parenting.pl/choroby-w-czasie-ciazy
  • https://www.rp.pl/Spoleczenstwo/180119258-Wielka-Brytania-ma-ministra-ds-samotnosci.html

Autorką tego tekstu jest mgr Oliwia Samelak, psycholog i ekonomistka, absolwentka szkoły Alma Matter. Stara się pomagać ludziom w osiąganiu maksimum własnego potencjału dlatego, jako świeżo upieczona matka postanowiła połączyć swoją psychologiczną wiedzę oraz przeżycia po urodzeniu synka, aby służyć wsparciem następnym matkom. Prowadzi Centrum Wiedzy i Rozwoju Maximum Effort oraz mikroblog na facebooku Maximum Effort.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *