Relaks, mamka – czyli o tym jak matka ma wypoczywać.

Kategorie co mówi psycholog
relaks

Ciąża zajmuje dwunaste, a powiększenie się rodziny czternaste miejsce na liście najbardziej stresujących wydarzeń życiowych według Holmesa i Rahe’a. Te minimum dwa poważne stresory w ciągu jednego roku (wszak jedno wynika z drugiego) i do tego ogromna odpowiedzialność spływająca na barki kobiety po urodzeniu dziecka, sprawiają, że często odczuwa ona spięcie w całym ciele i zapomina co to relaks.

O ile jeszcze w ciąży można sobie powiedzieć „nie denerwuj się, bo
nosisz w sobie dziecko i ono to odczuwa”, o tyle po urodzeniu dziecka sprawa się komplikuje. Do wszystkiego dochodzi chroniczne zmęczenie. Organizm kobiety cały czas jest na pełnych obrotach – dzień i w nocy czuwa nad swym dzieckiem.

Zobacz inny wpis: jak ułożyć priorytety po narodzinach dziecka?

Zrób eksperyment i przez jeden cały dzień świadomie rejestruj odczucia płynące z ciała i dowiedz się, ile napięcia psychicznego się w nim kumuluje. Spróbuj przeanalizować co siedzi w Twojej głowie. Jeśli zauważyłaś, że często chodzisz poirytowana, odczuwasz złość albo ucisk w klatce piersiowej, to ten artykuł jest dla Ciebie!

„Gdybym ponownie miała przeżyć swoje życie, relaksowałabym się i dbała o sprawność fizyczną. Mniej spraw traktowałabym poważnie.”

Nadine Stair, lat 85

Wyluzuj mamuśka!

„Wykorzystaj techniki relaksacji mięśni, zastosuj trening autogenny lub zacznij uprawiać jogę!” Każda z nas zna wystarczająco dużo takich rad na relaks. Standardowe programy relaksacyjne, które są często zalecane, nie są jednakowo skuteczne dla wszystkich. To chyba oczywiste, każde z nas jest zupełnie innym człowiekiem.

W tym artykule nie chodzi o podsunięcie Wam idealnego sposobu na stres. Tu chodzi o odkrycie, jakie jest Twoje indywidualne rozwiązanie na relaks. Zamknij oczy i zastanów się: Co dla mnie oznacza odprężenie? Kiedy ostatnio czułam się totalnie rozluźniona?

Zadaj sobie pytanie, jaki rodzaj relaksu jest dla ciebie dobry i łagodzi twoje napięcie.

Sposoby te mogą być bardzo różne: są ludzie, którzy relaksują się podczas pracy, sprzątania lub uprawiania sportu. Podczas gdy inni odpoczywają, leżąc na kanapie i oglądając „Kiepskich”. Poniżej znajdziesz zadanie, które pomoże Ci określić osobiste sposoby na relaks.

Być może znasz już kilka technik relaksacyjnych, które wypróbowałaś w życiu codziennym lub praktykowałaś przez jakiś czas. Wybierz w tym tygodniu trzy najbliższe Ci formy relaksacji i sprawdź, jak na Ciebie działają.

Staraj się być świadomą tego, czy wybrana metoda jest dobra dla Ciebie, czy też nie.

Nie traćmy niepotrzebnie czasu na coś, co nie działa.

Jeśli któraś z tych technik Ci pomoże, zacznij ją praktykować częściej. Te, które uważasz za mniej przydatne, a nawet stresujące, usuń ze swojego życia. Zawsze zadawaj sobie pytanie: Czy to naprawdę jest dla mnie dobre? Czy to mi pomaga?

Od teraz ucz się skupiać na swoich fizycznych i emocjonalnych potrzebach w zakresie relaksu. Wypróbowanym przeze mnie niezawodnym sposobem na odprężenie jest piętnastominutowa drzemka. Podczas snu ciało rozluźnia się błyskawicznie. A co zrobić, jeśli nie możesz zasnąć?

Wykonaj proste ćwiczenie:

Postaraj się rozluźnić po kolei wszystkie części swojego ciała – rozpoczynając od palców stóp, a skończywszy głowie. Skup uwagę na palach u stóp. Poruszaj nimi trochę. Poczuj, jak się rozluźniają. Dalej kolejno cale stopy, łydki, kolana, uda i całe nogi. Poczuj ciężar nóg.

Następnie rozluźnij mięśnie brzucha. Rozluźnij mięśnie klatki piersiowej, skup się na jej środkowej części. Wsłuchaj się w rytm swojego serca i rozluźnij mięśnie wokół niego. Weź głęboki oddech i poczuj rytm swojego serca, zwróć uwagę w jakim tempie bije, gdy się odprężasz.

Na kolejnym etapie skoncentruj się na uwolnieniu kręgosłupa od napięć i rozluźnij mięśnie, które biegną wzdłuż niego. Postaraj się teraz rozluźnić ramiona. Mięśnie karku, żuchwy. Poczuj oczy, nos i czoło. Ściągnij mięśnie czaszki i je rozluźnij, poczuj skronie.

Staraj się uwolnić od napięcia każdą partię mięśni swego ciała. Odpręż się całkowicie. Staraj się przez pewien czas utrzymywać ciało w stanie rozluźnionym, zwróć uwagę na przepełniający cię spokój i dobre samopoczucie.

Na tym etapie możesz poczuć ogarniającą cię senność, a nawet zapaść w sen. Przyjmij to za normalny i pozytywny efekt ćwiczenia.

„Dziewczyno, przecież zaraz będzie po wszystkim. Jeśli się nie rozluźnisz, stracisz całą przyjemność. Wiem na pewno, że każdy dzień przynosi ci okazję, by wziąć głęboki oddech, odprężyć się, ucieszyć życiem i tańczyć – bez poczucia żalu, mając w sobie tyle radości, przyjemności i śmiechu, ile tylko pomieścisz.”

Oprah Winfrey

Bibliografia:

  • J.R. Doty, 2016. Mózg i serce – magiczny duet. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
  • S. Lasek, Uwolnij się od stresu. Kurs internetowy Life Architect
  • O. Winfrey, 2015. To, co wiem na pewno. Łódź: Galaktyka Sp. z o.o.
  • Der Spiegel-Wissen Coaching. Der Newsletter für ein besseres Leben

Autorką tego tekstu jest mgr Oliwia Samelak, psycholog i ekonomistka, absolwentka szkoły Alma Matter. Stara się pomagać ludziom w osiąganiu maksimum własnego potencjału dlatego, jako świeżo upieczona matka postanowiła połączyć swoją psychologiczną wiedzę oraz przeżycia po urodzeniu synka, aby służyć wsparciem następnym matkom. Prowadzi Centrum Wiedzy i Rozwoju Maximum Effort oraz mikroblog na facebooku Maximum Effort.


Zainspirował Cię wpis o tym jak wypracować swój osobisty relaks? Udostępnij go swoim znajomym!


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *