Jak odzyskać pewność siebie po porodzie – 6 rad

Kategorie ciekawostki
jak odzyskać pewność siebie

Kobieta po urodzeniu dziecka odczuwa wiele (negatywnych) skutków ubocznych – najczęściej problemem jest to, że nie wie jak odzyskać pewność siebie. Spowodowane jest to paroma czynnikami. Pierwszy i najważniejszy, to zaokrąglony brzuch i nadwaga, która dotyka około 17% kobiet po porodzie. Kochana Mamo, czy spotkałaś się kiedyś z komentarzem, że wyglądasz jak byś była w ciąży, podczas gdy ty już miesiąc temu urodziłaś? No właśnie!

Takie jak powyższa, niefortunne wypowiedzi bliskich osób powodują, że mamy złe zdanie na swój temat. A to złe mniemanie o sobie powiększa się z uwagi na brak czasu, żeby o siebie zadbać. Każdą z nas przecież maluszek absorbuje bez reszty. Pewnego dnia wybrałam się na jogę, a dzidziuś został z babcią, niestety po 5 minutach musiałam wracać z zajęć, bo synuś domagał się mojej obecności. Taka proza życia.

Następny czynnik, który nie polepsza naszej samooceny, to przeznaczanie większości środków finansowych na akcesoria dla dziecka. Znacie to? Przecież siedzisz w domu, więc po co Ci nowe ciuchy? Również najbliżsi przestają Ci kupować prezenty, bo wolą kupić dziecku. A nic tak jak nowa sukienka nie poprawia nastroju kobiecie, czyż nie? 😉

Regularne niedosypianie i zmęczenie na twarzy również nie dodaje nam uroku osobistego, drogie Panie. Są takie momenty, że żyjemy na autopilocie i musimy się nauczyć, że 5 godzin snu w nocy to doskonały wynik – jak odzyskać pewność siebie żyjąc w taki sposób? Inny ważny chyba najważniejszy czynnik to mała wiara we własne kompetencje dotyczące opieki nad dzieckiem. Czy słyszycie już w głowach te głosy cioć i babć, że jak nie założycie dziecku czapeczki to się rozchoruje? A jeśli już się rozchorowało to z pewnością to wasza wina. Tutaj również uwidacznia się negatywny wpływ otoczenia na naszą samoocenę…

Dosyć tego kochane Mamy! Tak łatwo się nie poddamy! Jesteśmy wartościowe i zasługujemy na to, żeby dbać o siebie i wierzyć w siebie.

jak odzyskać pewność siebie
Zimno-nie zimno, nieważne – Oliwia z synkiem się gimnastykują. 🙂

No więc do dzieła! Ale jak to zrobić? Jak odzyskać pewność siebie po porodzie?

  1. Przeznaczaj chociaż piętnaście minut dziennie na rozwój osobisty. Piętnaście minut każda z nas jest w stanie wygospodarować. W tym czasie skoncentruj się na własnych odczuciach z ciała, pomedytuj, zrób ćwiczenia rozwojowe. Polecam „Kurs pozytywnego myślenia” Beaty Pawlikowskiej, który zawiera krótkie teksty rozwojowe na każdy dzień a praca z tą książką zajmuje dokładnie piętnaście minut.
  2. Ogranicz liczbę obowiązków domowych. To, że „siedzisz w domu” nie oznacza, że masz cały dzień sprzątać, prasować i gotować. Najważniejsze jest szczęśliwe dziecko, reszta może zaczekać albo może to zrobić ktoś inny. Jeśli chcesz się na jakiś czas uwolnić od gotowania polecam dietę kubełkową dla mam karmiących, którą oferują firmy cateringowe na terenie Poznania. Zawsze możesz też poprosić kogoś o pomoc w załatwianiu obowiązków domowych, zamawiać zakupy przez internet itp.
  3. Śpij jak najwięcej. Jeśli masz możliwość to rób sobie razem z dzieckiem piętnastominutową drzemkę przed godziną 16tą. Badania wykazały, że taka krótka drzemka bardzo regeneruje organizm.
  4. Zbuduj sobie społeczną sieć wsparcia. Jest nas miliony, dzielnych matek, które czują się samotne, podczas gdy cały świat biegnie w szalonym w tempie, nasz czas się zatrzymał na dziecku. Nasz czas z dzieckiem jest piękny i niepowtarzalny. Zaproś szalone mamuśki na kawę dla mam, albo do kina dla matek w Malcie! Zadzwoń do przyjaciółki i wyrzuć z siebie to, co Ci leży na sercu.
  5. Ćwicz z dzieckiem! Dobra wiadomość jest taka, że podczas spaceru z dzieckiem można wykonywać mnóstwo ćwiczeń, a korzyści z tego osiąga zarówno matka jak i dziecko, ponieważ oba organizmy się w tym czasie dotleniają . W krajach skandynawskich dzieci śpią na dworze nawet do temperatury -10 stopni Celsjusza. O tym jak ćwiczyć po porodzie dowiesz się z innego naszego tekstu: Jak wrócić do formy sprzed ciąży? 
  6. I najważniejsze z najważniejszych, nie słuchaj tych, którzy ekscytują się twoją nadwagą albo plamkami na twarzy twojego dziecka. Przekonałam się już wiele razy na własnej skórze, że to instynkt matki jest najlepszym doradcą i to Matka najlepiej wie, co jest najlepsze dla jej dziecka.

Wiesz już jak odzyskać pewność siebie? A może masz własne sposoby?(przypominam punkt 4. 😉 )

Czekam na Wasze komentarze!


Bibliografia:
– Behnke, M., Chlebosz, K., Kaczmarek, M., 2017. Trening mentalny. Psychologia sportu w praktyce. Kraków: Inne spacery.

– https://www.newsweek.pl/wiedza/nauka/drzemka-regeneruje-organizm/y2t8r6t

– https://parenting.pl/spia-na-dworze-nawet-w-mroz-czyli-skandynawski-sposob-na-zdrowie
– https://www.clinicaladvisor.com/web-exclusives/nearly-17-of-women-obese-after pregnancy/article/311196/


Autorką tego tekstu jest mgr Oliwia Samelak, psycholog i ekonomistka, absolwentka szkoły Alma Matter. Stara się pomagać ludziom w osiąganiu maksimum własnego potencjału dlatego, jako świeżo upieczona matka postanowiła połączyć swoją psychologiczną wiedzę oraz przeżycia po urodzeniu synka, aby służyć wsparciem następnym matkom. Prowadzi Centrum Wiedzy i Rozwoju Maximum Effort oraz mikroblog na facebooku Maximum Effort.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *