Jajka – czy jeść, ile, jak i co z małymi dziećmi. Dietetyk mówi.

Kategorie co mówi dietetyk
jajka

Na przestrzeni lat opinie na temat jaj były bardzo skrajne. Kiedyś uważano jajka za bardzo odżywcze i zdrowe, później poszły w odstawkę ze względu na zawartość cholesterolu w żółtku. Naukowcy doszukiwali się powiązania między jedzeniem jaj, a podwyższonym poziomem stężenia cholesterolu w surowicy krwi oraz miażdżycą.

Najnowsze badania dowodzą jednak, że większe znaczenie w powstawaniu chorób sercowo naczyniowych ma zbyt duża ilość nasyconych kwasów tłuszczowych oraz nieumiejętne komponowanie jadłospisu, a nie cholesterol zawarty w jajach. Nie oznacza to jednak, że można jeść jaja do woli.

Jajka i ich wartości odżywcze.

Jakość jajek jak i ich skład mogą różnić się w zależności m. in. od pochodzenia (rasa, gatunek), wieku, czynników środowiskowych czy żywienia ptaków. Są źródłem pełnowartościowego, łatwo przyswajalnego białka. Jest to białko o najwyższej wartości biologicznej. Białko jajeczne jest białkiem wzorcowym, tzn. zawiera w odpowiednich ilościach wszystkie niezbędne aminokwasy.

Jajka są też bogatym źródłem witaminy A, E, D i K, a także witamin z grupy B oraz składników mineralnych takich jak wapń, żelazo, potas, miedź czy selen. W żółtku znajduje się beta karoten i luteina, które chronią oczy przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym, poprawiają widzenie i zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej. Jajka zawierają również cholinę, składnik o dużym znaczeniu dla mózgu, prawidłowego rozwoju wzroku i pamięci.

Tłuszcz zawarty w jajach ma bardzo korzystny skład. Jest tłuszczem łatwo strawnym. Na 5 gram tłuszczu zawartego w jednym jajku zaledwie 0,1 gram stanowią nasycone kwasy tłuszczowe tzw „złe tłuszcze”, cała reszta to „dobre” nienasycone kwasy tłuszczowe, których organizm nie potrafi sam syntetyzować działając korzystnie na cały organizm.

Jajka są niskokaloryczne! 56g jajka, czyli jedna sztuka (M) to zaledwie 80 kalorii.

Limit jajek?
Według WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) osoby zdrowe, jeśli lubią jeść jajka w ciągu tygodnia mogą zjeść nawet 10 sztuk. Ograniczenie spożycia dotyczy żółtka u osób z m.in. chorobami wątroby.

Jak jeść jajka?
Najzdrowsze jaja to jaja na miękko, czyli gotowane 4 minuty. Jaja na twardo są ciężej strawne. Zbyt długo gotowanie powoduje częściową utratę witamin i minerałów. Po gotowaniu powyżej 10 minut jajko traci 50% witamin. Można również przygotować jajecznicę, omlet, jajo sadzone, jajo faszerowane. Pamiętajmy jednak by nie dodawać zbyt dużej ilości tłuszczu do przygotowywania potraw.

jajka

Jaja są również jednym z ważniejszych składników wszystkich ciast czy tworzenia mięsnych potraw jak np. pulpety ze względu na właściwości wiążące. Jedzenie surowych jaj może wiązać się z zakażeniem bakterią salmonelli, rozmnażająca się czasem na skorupkach jajka. Zatrucie może objawiać się bólem brzucha, głowy, biegunką, wymiotami czy podwyższoną temperaturą. Jaja przed podaniem oraz użyciem w formie surowej należy umyć w ciepłej wodzie.

Jajka są jednym z najczęstszych alergenów pokarmowych, który w najcięższej postaci może wywołać nawet wstrząs anafilaktyczny. Dlatego zaleca się podczas wprowadzania do diety niemowlęcia jaj, czujną obserwację dziecka i jego reakcji na nowy pokarm.

Jajkom mówimy TAK!
Nie bójmy się wprowadzać kilka razy w tygodniu jajka do naszej diety pod różną postacią. Wzbogacą nasze tygodniowe menu i dostarczą samych korzyści dla naszego organizmu.


Bibliografia:
1. Klucz do zdrowego żywienia; Irena Celejrowa Oficyna Wydawnicza ABA 2001r.
2. Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw, H.Kunachowicz, I.Nadolna, K.Iwanow, B.Przygoda, PZWL W-wa 1995


Autorem tego wpisu jest mgr Aleksandra Kotlarz, dyplomowany dietetyk kliniczny oraz edukator żywieniowy. W Poznańskiej Szkole Rodzenia Alma Matter, prowadzi zajęcia żywieniowe dla przyszłych rodziców oraz udziela prywatnych konsultacji dietetycznych. Jest też autorką blogu Naturalnie Po Zdrowie.

Uważasz, że Twoim znajomym może się przydać ten artykuł? Udostępnij go!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *