Czy moje dziecko rozwija się prawidłowo – kilka słów od fizjoterapeutki pediatrycznej.

Kategorie co mówi fizjoterapeuta

Często rodzice, z którymi spotykam się na co dzień,  mają mnóstwo pytań i wątpliwości dotyczących rozwoju ich maleństwa. Jednym z najczęściej powtarzających się pytań są te z kategorii: czy moje dziecko rozwija się prawidłowo? Czy mogę sam zauważyć pewne rzeczy? Na co zwrócić szczególną uwagę?

Wychodząc naprzeciw, przybliżę po krótce listę objawów, które powinny Was skłonić do baczniejszej obserwacji rozwoju swojej pociechy i konsultacji z fizjoterapeutą dziecięcym. Jest to kwestia przygotowania się do profilaktyki, albo wczesnej interwencji, która może nam zaoszczędzić wielu zmartwień w późniejszym czasie.

Asymetria.

Czyli wyraźne wybieranie jednej strony ciała, np. układanie główki na jedną, tę samą stronę, wodzenie wzrokiem chętniej w jedną stronę, odginanie się i układanie w literkę „C”. Po trzecim miesiącu życia należy zwracać uwagę na nieutrzymywanie główki w linii środka.

Zaburzenia napięcia mięśniowego.

Kwestią oceny napięcia mięśniowego malucha zajmują się specjaliści-lekarze pediatrzy, neurologowie oraz fizjoterapeuci. Dla rodzica sygnałem do niepokoju może być dziecko bardzo wiotkie, „przelewające” się przez ręce oraz dziecko, które bardzo się napina, ma „schowaną” szyję. Czasem robią się odparzenia na szyi.

Zwracaj uwagę, czy masz trudności z wykonywaniem codziennych czynności pielęgnacyjnych z powodu sztywności stawów i mięśni dziecka. Jeśli któreś z tych objawów wystąpiły, to należy skonsultować się ze specjalistą

Częsta pozycja wyprostowana.

Dziecko, które często pręży się w tył, odgina, powinien obejrzeć specjalista. Należy bowiem sprawdzić, czy u dziecka nie dominuje wzorzec wyprostny, utrudniający osiąganie kolejnych umiejętności ruchowych. Można to pomylić z zaburzeniami napięcia mięśniowego, więc nie podejmuj się samodzielnej diagnozy.

Dziecko nie unosi główki.

Możemy sprawdzić, jak nasz maluch sobie z tym radzi, kładąc go na brzuszku. Jeśli nie zauważymy tej aktywności do 8 tygodnia życia, należy skonsultować się ze specjalistą.

Dziecko nie bawi się rączkami.

…lub bawi się tylko jedną, zaciska pięści. Po 2 miesiącu życia dziecko ma coraz częściej otwarte rączki, którymi bawi się wokoło. Po 3 miesiącu życia spodziewa się, że rączki będą leżeć na brzuszku, dziecko będzie trzymać je w linii środka i wkładać do buzi.

Dziecko nie osiąga nowych umiejętności ruchowych.

Rodzice często porównują swoje dzieci do wcześniejszego potomstwa, dzieci znajomych, zapominając, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie i dobrze jest dać mu na to czas. Natomiast istnieją górne granice osiągania pewnych umiejętności ruchowych, dlatego dobrze jest poradzić się specjalisty, czy dziecko „ma jeszcze czas”, czy też istnieją powody, przez które trudno jest mu coś osiągnąć (np. problemy z napięciem mięśniowym, asymetria, nadmierny wzorzec wyprostny) i którym moglibyśmy zaradzić.


Wczesne wykrycie problemów rozwojowych oraz właściwe wspomaganie rozwoju dziecka, da możliwość wyrównania lub zmniejszenia istniejących braków i  trudności. Dobrze prowadzona wczesna interwencja powinna być wielowymiarowa i obejmować również działania rodziców w domu (np. stosowanie się do zasad prawidłowej pielęgnacji malucha).

Pierwsze lata naszego życia są bardzo istotne, gdyż dzieci mają szczególną gotowość do uczenia się – około 50% naszych zdolności (motorycznych, emocjonalnych i społecznych) kształtuje się do 4 roku życia.

Pamiętajcie, że jeśli tylko Was coś zaniepokoi – nie zwlekajcie, udajcie się na wizytę do specjalisty. Pierwszy rok życia dziecka jest bardzo ważny w kontekście jego przyszłego rozwoju…ale o tym już innym razem ☺ 


Bibliografia:

  1. M. Borkowska, Z. Szwiling : „Metoda NDT- Bobath”, PZWL, Warszawa 2015
  2. M. Kowaluk- Romanek, A. Bieganowska: „Wczesne wspomaganie dzieci o dysharmonijnym rozwoju psychomotorycznym” , Zeszyty naukowe WSSP, Tom 16, 2013

Autorką tego tekstu jest Katarzyna Barocha, fizjoterpeutka pediatryczna, ekspert w dziedzinie terapii zdolności ruchowych dzieci. W poznańskiej szkole rodzenia Alma Matter prowadzi spotkania „Klub Malucha”, na których co miesiąc pojawiają się mamy z dziećmi na spotkaniach kontrolnych oraz terapeutycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *